Olin luullut, että tuo sisävesillä puun kuljettaminen olisi jo taakse jäänyttä elämää. Kalustosta voisi päätellä, että on ihan tavallista hommaa vielä niillä vesillä. Joka tapauksessa olet tallentanut palasen historiaa.
Ihan pakko sanoa tässä yhteydessä “WAU”. Jos isäni vielä eläisi (hän lähti vuosi sitten), hän pyytäisi minua kaveriksi ja tekisi “päiviltäjaloinreissun” uittohommia katsomaan. En edes ole vanhojen suomielokuvien ystävä mitenkään erityisemmin, mutta noissa puuhommissa alkaa sydän sykkiä.
No, täällä toi uitto on jokapäivästä. Paukarlahdessa voip kattella kuinka niput rujautetaan vetteen ja niistä kootaan lautta. Sitten lautta joudutaan hajottamaan pötkyiksi, jotta niput vedetään läpi Konnuksen kanavan. Leppävirrassa voi sitten seurata kuinka tukkilautta saahaan kiertämään Virransaaren kahden pikkupuskuhinaajan avustuksella.
Olin luullut, että tuo sisävesillä puun kuljettaminen olisi jo taakse jäänyttä elämää. Kalustosta voisi päätellä, että on ihan tavallista hommaa vielä niillä vesillä.
Joka tapauksessa olet tallentanut palasen historiaa.
Kyllä sitä kuljetetaan 600 000 tonnia uittaen ja 400 000 tonnia aluksilla vuosittain.
http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lti_2012-02_kotimaan_vesiliikennetilasto_web.pdf
Tuossapa muutamia uittokuviakin:
http://leppavirta.blogspot.fi/2008/12/virran-liikennett-osa-2.html
Ihan pakko sanoa tässä yhteydessä “WAU”.
Jos isäni vielä eläisi (hän lähti vuosi sitten), hän pyytäisi minua kaveriksi ja tekisi “päiviltäjaloinreissun” uittohommia katsomaan.
En edes ole vanhojen suomielokuvien ystävä mitenkään erityisemmin, mutta noissa puuhommissa alkaa sydän sykkiä.
No, täällä toi uitto on jokapäivästä. Paukarlahdessa voip kattella kuinka niput rujautetaan vetteen ja niistä kootaan lautta. Sitten lautta joudutaan hajottamaan pötkyiksi, jotta niput vedetään läpi Konnuksen kanavan. Leppävirrassa voi sitten seurata kuinka tukkilautta saahaan kiertämään Virransaaren kahden pikkupuskuhinaajan avustuksella.